vineri, 6 mai 2011

Laos: Locul unde sa iti iei lumea in cap

Pentru ca din cand in cand am nevoie sa imi iau lumea in cap, plec in diverse drumetii. De data asta am fost in nordul Laosului, in provincia Luang Prabang. Timp de 5 zile am umblat (mai bine zis, rupt picioarele) pe dealurile din zona, iar noptile le-am petrecut in satele triburilor Hmong si Khmu.

Multi se intreaba de ce ai vrea sa te obosesti in concediu in loc sa stai cu burta la soare toata ziua si sa te delectezi cu un bufet suedez all-you-can-overeat? In primul rand, ajungi sa apreciezi ca acasa ai apa, electicitate, gaze si nu te mai plangi ca nu ai ultima generatie de iTelefon. Pe de alta parte, vezi si ce iti lipseste: linistea, pacea, implinirea prin munca si acea conexiune cu natura care e ingropata pe undeva prin tine.






In afara satelor, drumul te deconecteaza total. Dealuri acoperite de paduri de bambus si vai de bananieri te fac sa uiti de orice grija pe care ai adus-o cu tine. Nu o sa te mint: trek-ul nu a fost usor (cei drept.. nu sunt eu in super forma fizica), dar a fost pauza binemeritata de la civilizatie pe care o cautam.




O mare parte din frumusetea excursiei a fost asigurata de cei doi ghizi: Kit si Mued. Dupa terminarea scolii, ca orice tanar budist respectabil, Kit s-a facut calugar. La templu a invatat despre budism, a meditat, s-a rugat si a studiat asemenea liceenilor nostri. Pe la 22 de ani si-a incheiat perioada de calugarie si a lucrat pentru mici hoteluri si restaurante. Intre timp s-a casatorit si are 2 copii. Acum are 26 de ani, lucreaza ca ghid pentru Green Discovery si isi manuieste mini-maceta asemeni lui Chuck Norris. Mued (pronuntat Mât) are 27 de ani, nu are prietena si este mai timid, dar mereu pus pe sotii. Acesti pustani ne-au fost nu numai calauze in calatorie, ci si prieteni si protectori. Multumim.


Bonus au fost:
- bautura-tip-tuica si tigarile extra-strong cu care sunt intampinati turistii neavizati :);
- urmele de bombe ramase din timpul razboiului din Vietnam;
- copiii din satele din Laos carora as vrea sa le dedic un foto-post special;
- "raurile" de paianjeni pe care a trebuit sa le traversam (stai linistit, nu sunt periculosi).

Cum organizezi
Daca nu cunosti dialectele de prin zona, sfatul meu este sa folosesti o agentie de turism locala. Doua din cele mai cunoscute agentii sunt Green Discovery si Tiger Trails. Am ales-o pe prima pentru ca trek-ul Luang Prabang Explorer oferit de ei mi s-a parut mai interesant.

Excursiile poti sa le organizezi la fata locului sau pe mail. Am preferat sa rezerv totul de acasa, asa ca a fost nevoie sa achit jumatate din valoarea excursiei prin card. Din pacate, in Laos nu se pot efectua plati online cu cardul asa ca am fost nevoita sa completez un formular de autorizare si sa transmit copii dupa pasaport si card. Stiu.. pare foarte nesigur dar am un card tocmai in acest scop pe care nu prea am niciodata bani. In orice caz, tranzactia s-a efectuat cu succes si nu am avut (inca) probleme.

Pretul excursiilor depinde de numarul de persoane care participa. Pretul pentru o persoana era 328$, dar cum suntem doi, pretul pe care l-am platit a fost 207$ pe persoana. Cand am ajuns la fata locului, un alt calator a dorit sa ni se alature si astfel pretul final al trek-ului a fost si mai mic.
In pret au fost incluse cazare, toate mesele, apa, ghizi, transport (cu plecare si retur din Luang Prabang) pentru 5 zile / 4 nopti si foarte multi kilometri.

Unde dormi
In fiecare seara esti cazat la una din familiile din sat, intr-una din casutele speciale pentru vizitatorii. Conditiile nu sunt tocmai 5*, dar hei.. ai batut tot drumul asta pentru a te uita la televizorul 3D din jacuzzi ?
Patul pe care il primesti este de fapt o lespede suspendata din bambus acoperita de o saltea, impreuna cu o plasa de tantari si un set de lenjerie curata.


Ce mananci
Mancarea este gatita de ghizi cu ingredientele pe care le au la indemana. Spre exemplu, intr-o seara ne-am delectat cu o supa de cocos sacrificat ad-hoc, iar meniul de dimineata consta de obicei intr-o omleta din oua proaspete servita alaturi de faimoasa cafea din zona Luang Prabang-ului.


Insa cel mai mare festin-surpriza a fost cu siguranta cel organizat intr-o pauza de pranz in mijlocul junglei. Ghizii s-au organizat pe drum: au taiat cateva tuburi de bambus si au cules muguri si frunze de bananier. La locul popasului, au incins un foc si au adaugat ingredientele (peste uscat, varza, salata, mugur de bananier, ceapa verde, lemongrass si muuult coriandru verde) intr-un tub de bambus peste care au turnat apa. L-au aruncat in foc si presto.. tocanita de peste servita cu sticky rice este gata. Mai bio/eco de atat nu se poate.



Bonus: vesela handmade



Alternative
Daca nu te simti in forma, poti sa reduci durata trek-ului la 2-3 zile. Nu trebuie sa ratezi o asemenea experienta doar pentru ca nu alergi zilnic 10km cu spatele.

3 comentarii:

  1. Si biletul de avion cat fu?

    RăspundețiȘtergere
  2. Am ajuns in Luang Prabang in cadrul unui circuit prin Asia de SE. Urmeaza sa postez rezumatul circuitului cu preturile de avion.

    Pe scurt: punctul de plecare a fost Kuala Lumpur (unde am ajuns cu AirAsia sin Londra), iar in Luang Prabang am folosit Discovery Airpass (o conventie intre mai multe linii aeriene din zona prin care poti sa iti faci combinatii reduse de bilete).

    RăspundețiȘtergere
  3. Felicitari pentru escapada!Abia astept continuarea. La un moment dat aveam si eu in cap un itinerar Thailanda de Nord -Laos - Vietnam dar am renuntat la el. Poate totusi il voi face candva...

    RăspundețiȘtergere